GB Stord AS er forpliktet til å følge Åpenhetsloven. Loven har som formål å fremme virksomheters respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold og pålegger virksomheter å gjennomføre aktsomhetsvurderinger ihht dette samt offentliggjøre redegjørelsen. Vedlagt ligger en link til GB Stord AS sine aktsomhetsvurderinger i henhold til åpenhetsloven samt våre retningslinjer for ansvarlig næringsliv.
REDEGJØRELSE ÅPENHETSLOVEN
GB STORD AS
(for perioden 01.01.24 – 31.12.24)
KORT OM SELSKAPET OG IMPLEMENTERING AV ÅPENHETSLOVEN
Nøkkelinformasjon om selskapet:
GB Stord AS, org nr 905 057 907 ble etablert i 2002 og er organisert som et aksjeselskap med forretningsadresse i Stord kommune. Selskapet er en stor aktør innen byggebransjen som utfører både små og store oppdrag innenfor tømrer-, glass- og låsfaget, samt tak- og membrantekkerfaget. Selskapet driver også med utvikling av eiendom og salg av boliger. Vår aktivitet foregår hovedsakelig i Sunnhordland. Pr 31.12.24 hadde selskapet 36 ansatte fordelt på administrasjon og våre ulike fagfelt som tømmer, glas/lås og tak/beslag.
GB Stord er en del av det organiserte arbeidslivet og er tilsluttet Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), NHO Byggenæringen og Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA).
Implementering av åpenhetsloven:
GB Stord AS er omfattet av Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (heretter «åpenhetsloven»), og plikter dermed å utføre og redegjøre for aktsomhetsvurderinger som skal sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Åpenhetsloven stiller blant annet krav til at den aktuelle virksomhet må kartlegge og vurdere faktiske og potensielle negative konsekvenser for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold både internt i Selskapet og i sin leverandørkjede. De virksomhetene som er omfattet av loven, må offentlig redegjøre for de aktsomhetsvurderingene som foretas. Redegjørelsen skal oppdateres og publiseres på Selskapets nettside innen 30. juni hvert år og ellers ved vesentlige endringer i virksomhetens risikovurderinger.
Aktsomhetsvurderingene skal foretas i tråd med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper for ansvarlig næringsliv sammen med FN’s veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP). Selskapet har nå startet arbeidet med å implementere åpenhetsloven i tråd med OECDs modell for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv.
FORANKRING AV ANSVAR
Styret har det overordnede ansvaret for at GB Stord AS opprettholder ansvarlighet for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og styret har godkjent retningslinjene for arbeidet.
Daglig leder har det daglige ansvaret, men administrasjonen har fått ansvaret om å følge opp at det blir gjort løpende aktsomhetsvurderinger og ha årlig rapportering innenfor de ulike områdene. HMSK-ansvarlig sammenstiller og distribuerer rapporten årlig innen 30.06. etter at den er godkjent av daglig leder.
KARTLEGGING OG IDENTIFIKASJON AV RISIKO
Internt i egen virksomhet:
Vi jobber kontinuerlig med å ivareta et trygt og godt arbeidsmiljø for alle våre ansatte, samt trygge våre innbyggere og lokalmiljø gjennom fokus på HMSK i alle ledd. Vi driver vår virksomhet innen Bygg og Anlegg, som på generelt grunnlag er en bransje med høyere risiko for negativ påvirkning på arbeidstakers rettigheter. Derfor har det vært viktig for oss å ha gode verktøy og rutiner for å følge gjeldende regelverk, og i størst mulig grad redusere risikoen for negativ påvirkning på de ansatte. Gjennom vårt HMS og Kvalitetssystem har alle våre ansatte tilgang til våre prosedyrer og system for registrering av avvik. Våre HMS-prosedyrer er reviderte og oversatt til ulike språk, slik at alle våre ansatte forstår disse. Det er også lagt inn lesebekreftelse på prosedyrene slik at vi til enhver tid kan følge med om det er noen som ikke har lest disse. I våre AMU-møter rapporteres det om sykefravær, avvik og eventuelle brudd på arbeidsmiljøloven, samt andre forhold som påvirker de ansattes arbeidsforhold. Tillitsvalgt, verneombud og bedriftshelsetjenesten blir tatt med i prosesser der det er ønskelig og nødvendig for å ivareta de ansattes interesser og rettigheter. Gjennom en kartlegging av kompetansen i bedriften i 2023 så avdekket vi at flere ansatte hadde behov for kompetanseheving, innenfor nødvendige områder. Ved bruk av lokale kursleverandører så ble kursing gjennomført i Q1 og Q2 2024.
For å ivareta anstendige arbeidsforhold, har vi i størst mulig grad et ønske om at våre ansatte er tilknyttet bedriften gjennom fast ansettelse. Utfordringen bransjen opplever med tanke på å få tak i kvalifisert arbeidskraft, i tillegg til perioder med større aktivitet enn vanlig, blir vi i perioder nødt til å leie inn arbeidskraft. Vi bruker da lokale, norske selskap som vi har kvalitetssikret med tanke på arbeidsforhold og vilkår.
Basert på kartleggingen vi har gjort av de faktiske forhold i bedriften, er vi av den oppfatning at vi internt i GB Stord AS hverken forårsaker, bidrar til, eller er direkte knyttet til faktiske eller potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Det er jevnt over lav risiko i selskapet. Vi ønsker likevel å jobbe videre med å følge opp arbeidet og tiltakene som allerede er iverksatt. Vi har økt bevisstheten blant de ansatte og innleide om viktigheten av åpenhetsloven og selskapets arbeid med dette ved å publisere våre retningslinjer for Ansvarlig Næringsliv i vårt KS-system som alle ansatte og innleide har tilgang til. Videre har vi kommunisert til de ansatte og innleide retten til å varsle om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen ved å tilgjengeliggjøre dette i KS-systemet. Det er viktig for selskapet at både de ansatte og innleide er godt kjent med hvor de kan henvende seg. Det forventes at vårt arbeid med nevnte tiltak vil bidra til å redusere risiko ytterligere.
Hos våre leverandører:
GB Stord AS benytter seg av både tjenesteleverandører og vareleverandører, i tillegg til innleie av arbeidskraft i perioder. Alle våre vesentlige leverandører er norsk-registrerte selskap, og mange med lokal forankring. Generelt så vurderer vi risikoen for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold til å være lav. Vi kjenner veldig mange av våre største leverandører godt gjennom etablerte partnerskap over en lang periode. Vi jobber også nært på underleverandørene på byggeplass og snakker direkte med arbeiderne. Aktiv kommunikasjon med de andre aktørene i de lokale markedet medfører at vi sprer fokuset på viktigheten av anstendige arbeidsforhold, i tillegg til å være et tiltak for å kunne oppdage om det er noen negative konsekvenser hos noen av våre leverandører.
Gjennom våre etiske retningslinjer kommuniserer vi tydelig våre forventinger til at våre leverandører skal leve opp til internasjonale menneskerettighetsstandarder og at de har anstendige arbeidsforhold for sine ansatte. Våre leverandører skal kreve det samme av sine leverandører.
Tiltak vi kommer til å prioritere fremover vil være å følge opp kravene i Allmenngjøringsloven og oppfylle vår påseplikt nedover i kontraktskjeden ved å kreve innsyn og dokumentasjon på at entreprenører/leverandører tilbyr lønns- og arbeidsvilkår ihht Allmenngjøringsloven.
Vi ønsker videre å foreta en kartlegging av våre vesentlige leverandører for å finne ut om noen av disse anses å ha en høyere risiko for brudd på de formål åpenhetsloven skal fremme. Vi kommer til å ta i bruk NHO Byggenæringens veileder for valg av seriøse bedrifter i forbindelse med vår evaluering av både nye og eksisterende leverandører.
OPPSUMMERING OG VEIEN VIDERE
Arbeidet vårt med åpenhetsloven er en kontinuerlig prosess og vi har i rapporteringsperioden brukt tid på å forankre dette arbeidet både i styret, blant de ansatte og innleid personell samt publisert våre retningslinjer for ansvarlig næringsliv på vår hjemmeside. Vi har hatt størst fokus på egne interne forhold for å sørge for at våre ansatte og innleide jobber under anstendige og trygge arbeidsforhold og at HMS blir ivaretatt og fulgt opp i alle ledd. Dette vil vi fortsette med.
Utover dette så vil veien videre være å få en bedre kjennskap til våre leverandører gjennom kartlegging og på denne måten bidra til fokus på viktigheten av åpenhetsloven og hva den står for. Vi vil også videreføre vår gode dialog og nære forhold til mange av våre leverandører. Gjennom vår organisering i NHO så vil vi også dra nytte av bransjen sitt felles arbeid med denne loven og benytte felles løsninger og maler i vårt arbeid videre.
GB STORD AS SINE RETNINGSLINJER FOR ANSVARLIG NÆRINGSLIV
GB STORD AS, (org. nr 985 057 907) har et bestemt standpunkt for hva vi forventer av oss selv, våre leverandører og andre som er knyttet til vår virksomhet når det gjelder etterlevelse av grunnleggende menneskerettigheter, og kravene til anstendige arbeidsforhold. Vi har på bakgrunn av dette utarbeidet retningslinjer for ansvarlig næringsliv. Vi forventer at våre leverandører og forretningsforbindelser, til enhver tid, etterlever retningslinjene.
- Selskapet skal utøve sin virksomhet på en slik måte som sikrer etterlevelse av grunnleggende menneskerettigheter og kravene til anstendige arbeidsforhold i tråd med nasjonale lover og/eller internasjonale konvensjoner:
- Selskapet skal forankre ansvaret i styret
- Selskapet skal tilgjengeliggjøre retningslinjene for ansatte i egen virksomhet og kommunisere hvor retningslinjene er tilgjengeliggjort
- Selskapet skal ha et internkontrollsystem som sikrer etterlevelsen
- Selskapet skal gjennomføre aktsomhetsvurderinger om menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, samt sikre at sammendrag av denne vurderingen blir gjort tilgjengelig på selskapets nettsider pr. 30.06 hvert år.
- Selskapet skal også etterleve følgende:
- Arbeidsforhold og menneskerettigheter
- Selskapet skal sørge for at alle ansatte har anstendige arbeidsforhold og at grunnleggende menneskerettigheter respekteres. Selskapet skal følge gjeldende lover og reguleringer for arbeidsforhold og menneskerettigheter som sikrer de ansattes rettigheter. Med grunnleggende menneskerettigheter menes de internasjonalt anerkjente menneskerettighetene som følger FNs konvensjon som økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter, FNS konvensjon om sivile og politiske rettigheter og ILOs kjernekonvensjoner og grunnleggende rettigheter og prinsipper i arbeidslivet. Med anstendige arbeidsforhold menes arbeid som ivaretar grunnleggende menneskerettigheter, helse, miljø og sikkerhet, og gir en lønn å leve av. Selskapet skal også sikre at arbeidstakers rett til å føre kollektive forhandlinger anerkjennes i praksis.
- Mobbing og diskriminering
- Selskapet skal ikke tolererer noen form for mobbing eller diskriminering av noen som helst slag. Alle ansatte skal behandles likt og være i stand til å utføre sitt arbeid i en trygg og respektfull atmosfære. Selskapet skal ha rutiner for å håndtere eventuell rapportering om mobbing eller diskriminering.
- Helse, miljø og sikkerhet
- Selskapet skal alltid ta hensyn til HMS i alle sine aktiviteter og sørge for at arbeidstakere og andre som berøres av selskapets aktiviteter, ikke utsettes for unødvendig risiko. Selskapet skal følge gjeldende lover og reguleringer for HMS og sørge for å ha rutiner på plass for å håndtere eventuelle nestenulykker, ulykker eller uønsket hendelser. Som Miljøfyrtårn er selskapet også forpliktet til å jobbe målrettet og kontinuerlig med tiltak for en mer miljøvennlig drift og bærekraftig verdikjede samt et godt arbeidsmiljø.
- Skatt, offentlig arbeid og svart arbeid
- Selskapet skal alltid betale skatter og avgifter som er foreskrevet av loven, og skal ikke delta i noen form for svart arbeid, eller annen form for økonomisk kriminalitet. Selskapet skal sørge for at alle underleverandører og samarbeidspartnere er i tråd med gjeldende skattelover og reguleringer.
- Antikorrupsjon
- Selskapet skal bekjempe enhver form for korrupsjon, inkludert utpressing og bestikkelser.
- Varslingsrutiner
- Jobber du på våre prosjekt og opplever kritikkverdige forhold ved vår virksomhet, setter vi stor pris på din tilbakemelding, slik at vi tidligst mulig kan fange opp dette, og iverksette tiltak. Vi ønsker at du tar kontakt med daglig leder Birger Grov på birger@gbstord.no Alle varsler blir behandlet strengt fortrolig.
- Arbeidsforhold og menneskerettigheter